رهبران دینی اهل سنت ایران اعدام زندانیان سنی را به شدت محکوم کردند. مولانا عبدالحمید، محمد حسین گرگیج و حسن امینی ضمن اعتراض به این اعدامها پیروان خود را به آرامش و خونسردی دعوت کردند.
اعدام ۲۲ کرد اهل سنت در روز سهشنبه ۲ اوت (۱۲ مرداد) در زندان رجائی شهر کرج در سطح کشور و جهان اعتراضات گستردهای را برانگیخت.
محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی ۳ روز بعد از اعدام زندانیان اهل سنت این افراد را به “اقدامات تروریستی” متهم کرد و گفت که افراد اعدام شده، “تحت تاثیر القائات تکفیری قرار گرفته بودند”.
محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی ۳ روز بعد از اعدام زندانیان اهل سنت این افراد را به “اقدامات تروریستی” متهم کرد و گفت که افراد اعدام شده، “تحت تاثیر القائات تکفیری قرار گرفته بودند”.
وقوع این اعدامها با تشدید “جنگهای نیابتی شیعه و سنی” در منطقه مصادف شده است. بسیاری از زندانیان پیش از اعدام گفته بودند که تحت سختترین شکنجههای جسمی و روحی بودهاند.
“مردم بدانند که بیگناه اعدام شدم”
شهرام احمدی یکی از محبوسین اهل سنت از بند ۴ ، سالن ۱۰ زندان رجائی شهر بود. آقای احمدی ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ همراه با ۲۱ تن دیگر اعدام شد.
وی در مصاحبه ویدیوئی که چند روز پیش از اعدامش انجام گرفته (فیلم آن به صورت گستردهای در شبکههای اجتماعی منتشر شده است) درباره پروندهاش گفته است: «شعبه ۲۸ دادگاه قاضی محمد مقیسه او را محاکمه کرده و بهرغم نقض گرفتن دیوان عالی کشور قاضی به او دوباره حکم اعدام صادر کرده است.»
به گفته احمدی، قاضی مقیسه در دادگاه به مقدسات او توهین کرده است. در بخشی از این فیلم آمده است: «قاضی مقیسه گفت شما سه جرم دارید. اول اینکه کرد هستید، دوم اینکه سنی هستید و سوم اینکه بر عیله نظام کار کردید. این سه تا جرم شما هر کدامش یک اعدام دارد.»
وی در پایان فیلم توضیح میدهد: «من عضو هیچ گروهی نبودم و اسلحه به دست نگرفتم. خواستهام این است که طبق قوانین خودشان من را در یک دادگاه عادلانه محاکمه کنند. مردم بدانند که اگر اعدام شدم مثل برادارم بیگناه اعدام شدم. صدای ما به گوش کسی نمیرسد. ما را به گوشهای میبرند و راحت اعدام میکنند.»
شهرام احمدی یکی از محبوسین اهل سنت از بند ۴ ، سالن ۱۰ زندان رجائی شهر بود. آقای احمدی ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ همراه با ۲۱ تن دیگر اعدام شد.
وی در مصاحبه ویدیوئی که چند روز پیش از اعدامش انجام گرفته (فیلم آن به صورت گستردهای در شبکههای اجتماعی منتشر شده است) درباره پروندهاش گفته است: «شعبه ۲۸ دادگاه قاضی محمد مقیسه او را محاکمه کرده و بهرغم نقض گرفتن دیوان عالی کشور قاضی به او دوباره حکم اعدام صادر کرده است.»
به گفته احمدی، قاضی مقیسه در دادگاه به مقدسات او توهین کرده است. در بخشی از این فیلم آمده است: «قاضی مقیسه گفت شما سه جرم دارید. اول اینکه کرد هستید، دوم اینکه سنی هستید و سوم اینکه بر عیله نظام کار کردید. این سه تا جرم شما هر کدامش یک اعدام دارد.»
وی در پایان فیلم توضیح میدهد: «من عضو هیچ گروهی نبودم و اسلحه به دست نگرفتم. خواستهام این است که طبق قوانین خودشان من را در یک دادگاه عادلانه محاکمه کنند. مردم بدانند که اگر اعدام شدم مثل برادارم بیگناه اعدام شدم. صدای ما به گوش کسی نمیرسد. ما را به گوشهای میبرند و راحت اعدام میکنند.»
سرنوشت احمدی مثل دیگر اعدامیهای سنیمذهب بود که برخی از آنها بیش از ۳۰ ماه در سلولهای انفرادی تحت سختترین شکنجهها بسر بردهاند.
بان کیمون، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش ماه مارس ۲۰۱۶ خود از احمدی به عنوان “مبلغ مذهبی” یاد کرده و محکومیت او به اعدام را نمونهای از نبود آزادیهای مذهبی در ایران خوانده بود.
بان کیمون، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش ماه مارس ۲۰۱۶ خود از احمدی به عنوان “مبلغ مذهبی” یاد کرده و محکومیت او به اعدام را نمونهای از نبود آزادیهای مذهبی در ایران خوانده بود.
تلاش رهبران سنی در ایران بینتیجه ماند
علما و رهبران دینی اهل سنت ایران بارها با نوشتن نامه به آیت الله خامنهای، خواستار محاکمه عادلانه زندانیان سنی شده بودند اما نامه و “گلایه” آنان بیپاسخ ماند.
علما و رهبران دینی اهل سنت ایران بارها با نوشتن نامه به آیت الله خامنهای، خواستار محاکمه عادلانه زندانیان سنی شده بودند اما نامه و “گلایه” آنان بیپاسخ ماند.
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان بلافاصله اعدامهای دسته جمعی زندانیان اهل سنت را محکوم کرد و آن را “بهدور از دوراندیشی و سعهصدر” دانست.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: «ممکن است یک فرد یا گروهی مرتکب تندروی و افراطگرایی شود، کما اینکه امروزه جهان مملو از افراطگرایی است و در کشور ما نیز در بین شیعه و سنی افراد تندرو و افراطگرا وجود دارند. ما معتقدیم وقتی چنین افرادی دستگیر میشوند، اگر مباشرت در قتل داشته و مرتکب آن شدهاند، جرم آنها باید در دادگاههای عادلانه و علنی که در قانون اساسی آمده است، به اثبات برسد.»
رهبران سنی پیروان خود را به آرامش دعوت کردند
امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: «گلایهای که ما داریم این است که شرایط حساس منطقه در نظر گرفته نشده است. شرایط فعلی شرایط بسیار حساسی است و دشمنان همواره دنبال سوءاستفاده و ایجاد اختلاف و ناامنی هستند.»
امام جمعه اهل سنت زاهدان اهل سنت به ویژه اعضای خانواده و بستگان اعدام شدگان گفت: «توصیه ما به اهل سنت بالاخص کسانی که در این مسئله متالم شدهاند، آن است که احساسات خود را کنترل کنند و آرامش خودشان را حفظ کنند.»
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: «ممکن است یک فرد یا گروهی مرتکب تندروی و افراطگرایی شود، کما اینکه امروزه جهان مملو از افراطگرایی است و در کشور ما نیز در بین شیعه و سنی افراد تندرو و افراطگرا وجود دارند. ما معتقدیم وقتی چنین افرادی دستگیر میشوند، اگر مباشرت در قتل داشته و مرتکب آن شدهاند، جرم آنها باید در دادگاههای عادلانه و علنی که در قانون اساسی آمده است، به اثبات برسد.»
رهبران سنی پیروان خود را به آرامش دعوت کردند
امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: «گلایهای که ما داریم این است که شرایط حساس منطقه در نظر گرفته نشده است. شرایط فعلی شرایط بسیار حساسی است و دشمنان همواره دنبال سوءاستفاده و ایجاد اختلاف و ناامنی هستند.»
امام جمعه اهل سنت زاهدان اهل سنت به ویژه اعضای خانواده و بستگان اعدام شدگان گفت: «توصیه ما به اهل سنت بالاخص کسانی که در این مسئله متالم شدهاند، آن است که احساسات خود را کنترل کنند و آرامش خودشان را حفظ کنند.»
در ادامه اعتراض رهبران دینی سنی کشور، حسن امینی حاکم شرع مردمی کردستان نیز در بیانیهای که روز چهارشنبه ۳ اوت (۱۳ مرداد) صادر کرد مینویسد: «تعجب از این حیث که مسئولین مربوطه در نهایت بیتدبیری عمل کردند و در شرایطی که منطقەی خاورمیانە در شعلەهای آتش جنگهای فرقەای و مذهبی میسوزد، به جای ایجاد الفت و محبت و وحدت واقعی میان شیعه و سنی، با اجرای احکام اعدام این جوانان، هر چه بیشتر آب به آسیاب دشمنان دین و ملت ریخته و مایەی ایجاد تفرقەی هر چە بیشتر میان شیعە و سنی و ملت ایران شدند.»
به دنبال آن مولانا محمد حسین گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر در پیامی از مسئولین نظام خواستار “عدم فشار و آزاد گذاشتن کاک حسن امینی حاکم شرع مردمی کردستان” شد.
وی در قسمتی از این پیام “مصیبت مؤلمه را به غیور مردان و برادران کرد و به ویژه خانوادههای داغدیده آنان” تسلیت گفته و “خواستار حفظ آرامش در خطه غرب کشور” شد.
وی در قسمتی از این پیام “مصیبت مؤلمه را به غیور مردان و برادران کرد و به ویژه خانوادههای داغدیده آنان” تسلیت گفته و “خواستار حفظ آرامش در خطه غرب کشور” شد.
“انتقامجویی” جمهوری اسلامی از اهل سنت
حبیبالله سربازی که در زمینه اهل سنت بلوچ تحقیق میکند بر این باور هست که اعدامهای اخیرماهیت و انگیزه انتقامجویانه داشته است. وی در این رابطه یادآور میشود: «در آبان ۹۲ هنگامی که جیشالعدل به مرز سراوان حمله کرده و ۱۶ نفر از مرزبانان کشته شدند در انتقام به آن ۱۶ زندانی بلوچ به طور دسته جمعی و ناگهانی صبح همان روز اعدام شدند.»
سربازی به نقش مثبت رهبران سنی کشور در دعوت از مردم به “آرامش و خونسردی” تاکید میکند: «بهرغم این اعدامها با توجه به توصیه همیشگی علما و رهبران اهل سنت به صلح و آرامش و پیگیریهای مسالمتآمیز و از آنجایی که وزنه این علما در بین عامه مردم بسیار بالاست، تصور نمیکنم اعدامهای اخیر باعث جنگ سنی و شیعه در ایران شود.»
حبیبالله سربازی که در زمینه اهل سنت بلوچ تحقیق میکند بر این باور هست که اعدامهای اخیرماهیت و انگیزه انتقامجویانه داشته است. وی در این رابطه یادآور میشود: «در آبان ۹۲ هنگامی که جیشالعدل به مرز سراوان حمله کرده و ۱۶ نفر از مرزبانان کشته شدند در انتقام به آن ۱۶ زندانی بلوچ به طور دسته جمعی و ناگهانی صبح همان روز اعدام شدند.»
سربازی به نقش مثبت رهبران سنی کشور در دعوت از مردم به “آرامش و خونسردی” تاکید میکند: «بهرغم این اعدامها با توجه به توصیه همیشگی علما و رهبران اهل سنت به صلح و آرامش و پیگیریهای مسالمتآمیز و از آنجایی که وزنه این علما در بین عامه مردم بسیار بالاست، تصور نمیکنم اعدامهای اخیر باعث جنگ سنی و شیعه در ایران شود.»
ارتباط اعدامها با درگیریهای اخیر در منطقه کردنشین ایران
کمال حسینی نویسنده و روزنامه نگار کرد در ایران هم به دویچهوله میگوید: «اجرای احکام زندانیان اهل سنت پشتیبانی و همراهی مردم حتی غیرسنی و غیرکرد راهم نتوانست جلب کند، چون روند دادرسی برای مردم که هیئت منصفه حقیقی آنها هستند روشن و عادلانه نبوده است. اگر مجریان دستگاه قضایی اجرای احکام اعدام اخیر را در راستای درگیریهای اخیر (در مناطق کردنشین ایران) انجام داده باشند بیتردید خود مرتکب جرمی بزرگ شدهاند که البته بنده با توجه به اخباری که از خانواده و وکلای اعدام شدهها در اختیار دارم، هیچ شواهدی دال بر این ادعا مشاهده نکردهام.»
کمال حسینی نویسنده و روزنامه نگار کرد در ایران هم به دویچهوله میگوید: «اجرای احکام زندانیان اهل سنت پشتیبانی و همراهی مردم حتی غیرسنی و غیرکرد راهم نتوانست جلب کند، چون روند دادرسی برای مردم که هیئت منصفه حقیقی آنها هستند روشن و عادلانه نبوده است. اگر مجریان دستگاه قضایی اجرای احکام اعدام اخیر را در راستای درگیریهای اخیر (در مناطق کردنشین ایران) انجام داده باشند بیتردید خود مرتکب جرمی بزرگ شدهاند که البته بنده با توجه به اخباری که از خانواده و وکلای اعدام شدهها در اختیار دارم، هیچ شواهدی دال بر این ادعا مشاهده نکردهام.»
به گفته کمال حسینی “افکار عمومی کردستان به قناعت نرسیده است” که این افراد وابسته به گروههای جهادی و تروریستی باشند و مرتکب جنایت و قتل شده باشند.
این روزنامه نگار کرد در ادامه به دویچهوله میگوید: «اعدام یکشبه در مملکتی که اسلامی است و اجرای قصاص را در راستای اطاعت فرامین الهی میداند لغو نمیشود. تمام تلاش ما به عنوان کنشگر مدنی برای این است که روند دادرسی متهمان قانونی باشد و همه از حق اختیار وکیل برخوردار باشند و دادگاهها با حضور هیئت منصفه و به طور علنی برگزار شود تا اگر نتیجهی رسیدگی به پروندهای هم نهایتا به صدور حکم اعدام مختوم شد، شبههای برای افکار عمومی باقی نگذارد.»
تقی رحمانی روزنامهنگار و فعال ملی مذهبی انتقاد میکند که نهادهای حقوق بشری بینالمللی و ایرانی به اندازه کافی به مسائل زندانیان عقیدتی اهل سنت نپرداختهاند. ولی او به این امر هم اشاره میکند که فعالیت این نهادها گرچه موثر هستند اما تعیینکننده هم نیستند و جمهوری اسلامی ایران اعدامها را بدون توجه به این نهادها هم انجام میدهد.
آقای رحمانی اعدامهای پیروان اهل سنت را “بالاتر از عرصههای داخلی” میبیند و تاکید میکند: «من این اعدامها را فراتر از اختلافات شیعه و سنی میدانم و مربوط است به دعواهای عربستان، ایران و داعش و این بسیار خطرناک است.»
رحمانی اضافه میکند رهبران اهل سنت ایران با “نرمش خودشان” جلوی تندروی را گرفتهاند و جناح افراطی حاکمیت نمیخواهد این مسئله را درک کند.
به گفته آقای رحمانی یک بینش در جمهوری اسلامی حاکم هست که امنیت را با اعمال قدرت میخواهد تامین بکند و این به ضرر مصالح ملی است.
این روزنامه نگار کرد در ادامه به دویچهوله میگوید: «اعدام یکشبه در مملکتی که اسلامی است و اجرای قصاص را در راستای اطاعت فرامین الهی میداند لغو نمیشود. تمام تلاش ما به عنوان کنشگر مدنی برای این است که روند دادرسی متهمان قانونی باشد و همه از حق اختیار وکیل برخوردار باشند و دادگاهها با حضور هیئت منصفه و به طور علنی برگزار شود تا اگر نتیجهی رسیدگی به پروندهای هم نهایتا به صدور حکم اعدام مختوم شد، شبههای برای افکار عمومی باقی نگذارد.»
تقی رحمانی روزنامهنگار و فعال ملی مذهبی انتقاد میکند که نهادهای حقوق بشری بینالمللی و ایرانی به اندازه کافی به مسائل زندانیان عقیدتی اهل سنت نپرداختهاند. ولی او به این امر هم اشاره میکند که فعالیت این نهادها گرچه موثر هستند اما تعیینکننده هم نیستند و جمهوری اسلامی ایران اعدامها را بدون توجه به این نهادها هم انجام میدهد.
آقای رحمانی اعدامهای پیروان اهل سنت را “بالاتر از عرصههای داخلی” میبیند و تاکید میکند: «من این اعدامها را فراتر از اختلافات شیعه و سنی میدانم و مربوط است به دعواهای عربستان، ایران و داعش و این بسیار خطرناک است.»
رحمانی اضافه میکند رهبران اهل سنت ایران با “نرمش خودشان” جلوی تندروی را گرفتهاند و جناح افراطی حاکمیت نمیخواهد این مسئله را درک کند.
به گفته آقای رحمانی یک بینش در جمهوری اسلامی حاکم هست که امنیت را با اعمال قدرت میخواهد تامین بکند و این به ضرر مصالح ملی است.